Terug naar >>

Alles en nog wat <<

Home <<

 

Always a way

Tshouma is een Himba met scherpe gelaatstrekken en heldere ogen. Hij is afkomstig van Okuwati in het Noordwesten van Namibië. Daar, in de vallei van de Kunene-rivier leven nog Himba’s op traditionele wijze, onder andere bekend van Erica op Reis. 

Tshouma is vandaag onze gids op een tocht langs de highlights van het Namib-Naukluft Park: de fameuze rode zandduinen van de Sossuvlei, de Dodevlei – een gloeiend hete kleipan op de plek waar ooit de Tsauchab-rivier opdroogde en geblokkeerd werd door oprukkende zandduinen – en de Sesriem-canyon van diezelfde Tsauchab-rivier. Toeristische trekpleisters van de eerste orde. 

Voor dag en dauw zijn we op pad gegaan en Tshouma weet het gaspedaal goed te vinden. Dwars door de dichte mist van opgeworpen zand en stof haalt hij de ene Landcruiser na de andere safari-truck in. Hij wil als eerste bij de toegangspoort zijn. Onderwijl vertelt hij het geheim van zijn topsnelheid over wasbordwegen en zandduinen – heel simpel: lage bandenspanning (1,6 bar) en flink gas geven. ‘Then you can fly.’ Inderdaad – regelmatig zie ik de teller op 120 staan. En dat terwijl ik gisteren mijn hart al vasthield bij 60 en binnen de kortste keren mijn eerste lekke band te pakken had.  

Ondertussen verhaalt hij ook van enige onenigheid met zijn baas. Meermaals heeft hij gewaarschuwd dat deze Landcruiser niet voldoet – teveel mankementen. Zonder resultaat. Toen heeft hij zijn baas gevraagd of hij doden op zijn geweten wilde hebben. Die Tschouma, dat is me er eentje. Het gaat hem naar eigen zeggen om honesty and justice

Vlak bij de toegangspoort, in the middle of nowhere, slaat hij af en parkeert zijn racemonster bij een garage, genaamd Sossus Oasis. Naar verluidt, gaat hij een vervangende band voor onze RAV4 regelen. Hij blijkt hier allerlei mensen te kennen. Laat die Tshouma maar schuiven. Zij lijfspreuk luidt: ‘There is always a way’.
Het einde van het liedje is dat Trees en ik in de loop van de middag met ons eigen racemonster naar de garage gaan. Nadat we betaald hebben, keren we over de gehavende wasbordweg terug naar onze lodge met een nieuwe reserveband, een volle tank, alle banden op een spanning van 1,7 bar en een snelheid tussen 80 en 100.

 

Vorige <<

>> Volgende